REISE

A TRIP DOWN MEMORY LANE / PARIS SURPRISE

En annen ting som aldri er feil, er Paris. I dag fikk jeg så lyst å ta en trip down memory lane, for nå er det akkurat litt over ett år siden jeg overrasket T med en skikkelig bursdags surprise nettopp i Paris! Jeg plukket ham opp på jobb for lunsj, og der fikk han beskjed om at han måtte skifte fra klinikktøyet sitt til vanlige klær. Noe skeptisk ble han med på det han trodde var lunsj, for han var jo helt sikkert på at han hadde pasienter etter lunsj som vanlig. Det hadde heldigvis den fantastiske sekretæren ordnet, og han ble helt paff da det stod hver vår trillekoffert i heisen. Han trodde ikke på meg før vi hadde tatt flytoget helt til Gardermoen!

På flyplassen sørget jeg for å holde billettene tett til brystet, og lot han lure i det lengste på hvor i alle dager vi skulle. Vi satt oss ned på seafood baren for å spise litt, og der dukket det jammen opp flere bursdagsgjester. Bare at disse sa de skulle noe helt annet, og at det var da svært så tilfeldig at vi traff hverandre der. Lite visste T at det skulle dukke opp flere bursdagsgjester underveis, og da disse gjestene hadde klart å snike seg inn på flyet etter oss, og ikke bli oppdaget av bursdagsbarnet selv. Var planen sømløst utført etter min mening. Da vi stod og ventet på baggasjen i andre enden, ble T fullstendig overrasket da det plutselig dukket opp en hel liten gjeng! Det var så gøy, jeg har aldri sett ham så overrasket før! Han skjønte virkelig ingenting.

Vi hoppet i en bil og kom oss innover til Paris. Jeg hadde booket et nydelig rom på et vakkert lite bortgjemt hotell som heter Relais Christine. Det ligger i det latinske kvarteret, perfekt plassert i Saint-Germain området (6th arrondissement). Herfra var det gåavstand til nesten alt, denne delen av Paris er helt fantastisk rett og slett.

Jeg hadde virkelig gjort resarchen min, og booket bord på noen foodie vennlige restauranter. Den første kvelden hadde jeg booket bord på restauranten Au Bon Accueil. Det var ikke en turist i syne.. og franskkunnskapene fikk kjørt seg. Her fikk vi servert en fantastisk middag, og da regningen kom ble vi alle superhappy! De har nemlig en set meny med forrett, hovedrett og dessert til 36 euro! I underkant av 350 kr, det kan man like! Utrolig mat, og noen flasker med god vin senere hadde vi nailet den første dagen vår i Paris.

Neste dag hadde jeg en ny overraskelse på lur. Det ingen visste, var at vi skulle ta en segway tour av Paris! Jeg ler enda over hvor utrolig gøy det var å overraske alle med dette. Ingen hadde noensinne prøvd det før, og vi forsøkte så godt vi kunne å få kontroll på disse doningene før vi satt avgårde. Det går så fort om du bare lener deg forover på segwayen, og vi har sjelden ledd så mye. Læringskurven er bratt, men etter en stund har du ikke lyst å gå av! Vi suste rundt i byen sammen med en flink guide. og fikk sett så mye på en så morsom måte. Som ellers hadde tatt oss utrolig lang tid å gå til. Så det å se severdigheter fra en segway kan jeg virkelig anbefale! Jeg booket gjennom Go Go Segway tours på nettet før vi dro.

Til lunsj hadde jeg booket bord på Le Café Marly, som ligger inne på området ved Louvre. Her dukket det opp enda et vennepar plutselig, og T ble igjen overrasket! Café Marly er perfekt for people watching, og en herlig lunsj med gode venner. Her kan du sitte og drømme deg bort, og bare være i Paris. Interiøret er i tillegg utrolig inspirerende. Et must om du skal booke lunsj, eller bare ta en kaffe.

Hotellet Les Bains er min store favoritt i Paris. Bare se på denne restauranten! Dette hotellet har en enda villere historie.. (nattklubben her har et basseng.. just sayin!) Les mer om historien i dette innlegget.

Lunsj i restauranten Ralph's som ligger i bakgården til Ralph Lauren i St.Germain var også et høydepunkt (bare sjekk ut pinterest)! Perfekt for boozy lunches som det heter. Med sitt fantastiske interiør og gode mat, ble det den perfekte avslutning etter en spasertur i byen. Før vi måtte begynne å tenke på når flyet gikk hjem. Har du lyst å se mer fra turen må du sjekke ut filmen under!

TIDENES BÅTTUR CAYMAN STYLE

For en tur! Lunsjen fanget vi selv (les: jeg transporterte konkyliene fra T) T er alltid hakket hvassere enn meg (alltid!), og kom tilbake både med flere hummere og konkylier fra havbunnen. Akkurat her streiket kameraet mitt pga en aldri så liten oversvømmelse mens jeg hadde det under vann noen timer tidligere, så jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder mens vi snorklet rett ved korallrevet og fant mat. I tillegg var jeg så imponert over den nydelige undervannsjungelen at jeg bare ble stirrende ned på hummerene langt der nede, en baracuda (hjelp!) og en hel bunch med nydelige fisker i regnbuens farger. Denne turen var virkelig et stort stort stort høydepunkt, både for oss og mini. Til lunsj ble det selvfanget conch ceviche, laget av gutta ombord, sammen med hummerene som ble grillet cayman style. Spicy!

Vi hoppet ombord båten til Renell Water Sports klokken ti om morgenen, fra Camana bay. Før vi satt kursen mot Sting Ray City for å snorkle med stingrokker! Videre ut til kanten av revet, for å finne mat til lunsj, og oppleve korallrevet på nært hold. Her var det mye dypere igjen, og jungelen under vann var så nydelig. For en opplevelse. Etter lunsj gikk turen til noe som heter Starfish city, hvor sjøstjernene holdt til. Etter lunsj tøffet vi videre den lange veien hjem, med sjøsprøyt i ansiktet og vind i håret, mens musikken durte for fulle mugger med Bob Marley. Vi snakker dagparty på sitt beste :)

Vi må bare gi en stor shout-out til gutta som tok oss med ut på båttur her i Cayman. Renell Water sports kan vi anbefale på det aller sterkeste! Proffe, dyktige, og supervennlige, kom de både med spennende historier og morsomme fakta om alt fra stingrokker til hvordan livet er her på cayman. De hadde både masker og svømmeføtter ombord, perfekt til deg som ikke har lyst å dra på så mye. Du finner facebooksiden deres her!

SVØMME MED PIGGROKKER I DET FRI

I går hadde vi tidenes opplevelse! En fantastisk båttur tok oss til en grunne, helt ute ved et beskyttende korralrev. Cayman Islands er beskyttet av et stort korallrev som går hele veien rundt øyene, og dette gjør at det er ganske langgrunnt ut til "The Wall" som det heter (det gjør også slik at det ikker kommer inn store hai). The Wall er et av verdens fremste dykkemål, og veggen faller ca. 1000 meter rett ned.. Men, før denne veggen finnes det en sandbank som jeg aldri har sett maken til. Historien sier at her brukte fiskerene å stoppe for å sløye fisk, like innenfor det beskyttende korrallrevet etter at de hadde vært ute for å finne dagens fangst. Stingrokker samlet seg for et gratis måltid på fiskerester, og siden har de fortsatt å komme. Dette stedet fått navnet Sting Ray City.

Vi tok på oss maske og snorkel, og hoppet i vannet for å oppleve disse majestetiske skapningene. Mini hadde fått en bok om piggrokker dagen før, og var helt i hundre over å se disse fiskene i levende live. Noen av dem var helt utrolig store, og det var helt villt å kjenne hvor fløyelsmyke de var under, der de strøk seg forbi deg på ferden sin fremover.

Vi snakker minner for livet, og en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme!

CAYMAN STYLE

Plutselig har conch, eller konkylie som det heter på norsk, blitt storfavoritt hos liten og stor. Landkrabbene har blitt strandkrabber, leggetid ble vel aldri innført for han minste (her snakker vi skikkelig restaurant kid den siste uken) og svømmeføttene er aldri langt unna. Vi koser oss med sol og varme, myggstikk og soloppganger som er helt fantastiske! I går var vi ute og spiste på en kjempekoselig restaurant som heter Morgan. Til og med lysekronen var laget av store fisker som lyste opp den mørke natten. Vi snakker ultrakoselig, og skikkelig karibisk atmosfære.

Kontoret blir tatt ute, med en kaffe på terassen. Med bølgene som soundtrack, det finnes vel knapt nok en mer beroligende lyd. Da er det på tide å snu nesen hjemover eller? Vi klamrer oss fast litt til! Bare se på disse bildene.

I dag skal vi på båttur langt til havs, og det som står på planen er å besøke noen majestetiske skapninger! Mitt første spørsmål var "men du vet han som døde av disse, det har ikke skjedd her eller?" Great! Uansett, vi hopper i det med begge bena :)

HVOR HAR VI DRATT??

Klarer du å gjette hvor vi har dratt? Vi har rett og slett stukket av fra kalde Norge, hoppet på et fly til London, flydd videre fra Heathrow i 11 timer, mellomlandet for drivstoff, flydd i en times tid til, og endt opp på en bitteliten varm øy! Her er morgen natt og natt morgen, men jetlagen har jammen gått fort over denne gangen. Vi NYTER rett og slett sand mellom tærne og varme dager for øyeblikket.

Et hot tips om du skal fly fra Heathrow er å kjøpe med plane food fra Gordon Ramsey restauranten som ligger i terminal 5! Vi plukket med oss noen supre piknikbokser derfra før vi boardet. Du velger de rettene du vil ha og alt er pakket i flyvennlige størrelser, drikke inkludert. Det var helt topp å ha med ekstra (god) mat på flyet.

Tegnesaker, lego og andre små duppedingser er gull verdt på lange flyturer med barn. Det gikk så fint på turen, utstyrt med egne hodetelefoner og nye fargeblyanter var flyturen i boks. Noen timer søvn ble det også på mini. Så om du kvier deg for å legge ut på langtur med små barn kan jeg med hånden på hjertet si at det virkelig ikke trenger å bli noe problem. Vi har reist en god del på lange flyturer, og selv om det kan by på utfordringer å reise med små, tror jeg det hjelper å være ute i litt god tid slik at man ikke stresser seg ihjel før man har nådd innsjekkingsskranken, og ha noen triks på lur. Det som har funket for oss er å ha med en liten legoting han ikke har sett før, klistremerker, tegneblyanter, og denne gangen sine egne hodetelefoner. De var bra poppis kan du tro, løvetelefonene (som jeg fant på Clas Ohlson til 99 kr før vi dro (bra julegavetips forresten!)) gjorde susen.

På denne lille øyen er vi!

Svett og god da vi landet, med ullkåper og frakker rullet sammen mens fønvinden slo mot oss. Om du ikke har tippet riktig enda, kan jeg si at vi er et sted i karibien! Så nå sender jeg en varm klem hjem til Norge!

LONDONTIPS FOR DEG SOM REISER MED BARN

Det var en veldig hyggelig leser som spurte om jeg ville dele noen tips til hva man kan gjøre i London når man reiser med barn, og det er klart jeg kan! Vår lille begynner å bli en erfaren londonreiser og har til og med fått egne favoritter som han spør om i ukesvis før vi skal avgårde. London er en veldig barnevennlig by, som byr på utallige muligheter for fine aktiviteter sammen med barna. Flyreisen tar knappe to timer, så om du har lyst å dra til en storby som ikke er altfor langt borte, og samtidig holde sånn noenlunde på tidssonen (det kan være fint når man reiser med de aller minste og London ligger kun 1 time etter oss) er London en fin by å reise til.

BIG BEN / WETSMINSTER BRIDGE
På bildet over står vi på Westminster bridge med Big Ben i bakgrunnen. I dette området ser du rett over til London Eye som er en av de store severdighetene i London. Like ved har du Sea Life London Aqvarium og Shrek Adventure (en stor hit om barna er glad i Shrek!).

LONDONBUSS / LONDONTOUR
Bare det å tå de røde londonbussene eller sorte londontaxiene er morsomt for barna. De er helt annerledes enn hjemme, og det at man kan sitte i toppetasjen og speide utover hele byen mens man kjører, gjør dette til den morsomste bussturen noen gang. En buss tour av byens severdigheter er en super måte å få sett  alle de populære severdighetene uten at de små blir alt for sliten av lange gåavstander. De har mange forskjellige slike buss tours og du kan som regel hoppe av og hoppe på forskjellige busser med samme billett. Noe som gjør at du enkelt hopper av på et stopp, for å utforske et område på egenhånd en stund før du kan hoppe på en ny buss igjen når dere er klare for mer.

Du kan f.eks gå på en buss i Oxford Street og hoppe av på Westminster bridge, da er du like ved London Eye og kan utforske en av de mange aktivitetene i dette området. De har også en egen tour som heter Duck Tour, som de små kommer til å elske! Du kommer til å se den med en gang, for her går den knallgule bussen både på veien og på sjøen. Det er nemlig en båt også! Du får sett London fra land og vann, til stor fornøyelse for de minste.

PICADILLY SIRCUS
Ikke langt fra picadilly sircus ligger Ripley's belive it or not. Et spennende eventyrmuseum med rare og morsomme ting for hele familien. Det er åpent syv dager i uken, fra 10 om morgenen til klokken tolv om kvelden.

UTFORSK NABOLAGET DITT
Enten du bor like ved Oxford Street eller litt utenfor bysentrum finner du garantert bortgjemte skatter i nærområdet om du tar bena eller google fatt. Det er gull verdt å sjekke ut hvor du får den nærmeste kaffen, om det er noen gode lunsjrestauranter like rundt hjørnet, og hvor nærmeste t-banestasjonen er.

BOOK MINICAB FRA HOTELLET TIL FLYPLASSEN!
Det blir fort dyrt om man er flere på tur som skal ta tog fra flyplassen inn til sentrum, og så kanskje taxi videre til hotellet man skal bo på. Flyr du f.eks fra Gatwick oppdaget vi sist en rimelig og behagelig måte å komme oss til flyplassen på. Vi pre booket en minicab online, og sjåføren var både presis og vi sparte penger ved å ikke ta toget. I tillegg er det veldig deilig å kun bruke ett transportmiddel for å komme til og fra flyplassen, spesielt når man reiser med barn. Vi brukte denne nettsiden som viser priser fra alle de forskjellige selskapene og valgte den rimeligste løsningen. Helt super om du ikke vil stresse med hjemreisen!

Sjekk ut filmen over mer! Jeg håper du fikk noen gode tips :)

MIN BUCKET LIST / TOPP 5 STEDER Å REISE TIL

Jeg drømmer meg bort i vakre, spennende og eksotiske steder, og med årene har min bucket list over steder jeg har lyst å besøke forandret seg litt. Det å reise er en fantastisk del av livet. Det er på reiser jeg har samlet de beste minnene, og når jeg planlegger et nytt år er alltid det å reise mer en av de første tankene som slår meg. Reiser er med på å sammensveise tid og sted. Opplevelser sammen med de man er glad i, eller på egenhånd setter spor og er så lett å stedsfeste til akkurat når og hvor ting skjedde. Man får tid til å oppleve, samle inntrykk og skape nye minner. Dette er min bucket list over mine topp 5 steder jeg drømmer om å reise til.

foto: via her
TOKYO

Japan er et av landene jeg drømmer om å besøke. Tokyo står høyt på listen, og den beste tiden å dra på må jo være når kirsebærtrærne står i full blomst. Miksen av den pulserende og hektiske storbyen, med templer og en kultur fra den andre siden av jorden gjør at Tokyo er høyt på min liste.

Foto: Bhutan Tourist council
BHUTAN

Kongeriket Bhutan tar pusten fra deg med sine templer og kloster som klorer seg fast langt oppe i fjellene i Himalaya. Bhutan er en av mine store drømmer å dra til, den unike kulturarven fra dette lille landet er den siste av sitt slag. Drøm deg bort i den fine filmen fra Bhutan under.

Foto: via Wanderlux
KOMODO ISL
AND

The land of the Komodo dragons. Øyhopping i Indonesia med et besøk til Komodo Island er også høyt på min bucket list. Hjemmet til Komodovaranen, verdens største øgleart. Dette må være Robison Crusoe øyeblikket man aldri glemmer. En seilbåt, Indonesia og Komodo Island.

Foto: Peter Morgan
SHANGHAI
Kina lokker, og Shanghai er første stopp på listen. En fascinerende miks av øst og vest. En spennende kultur og historie mikset med rike matopplevelser gjør at Shanghai blir første stopp i Kina.

Foto: via her
GALAPAGOSØYENE
Kjempeskilpadder, hammerhai, iguanaer.. listen bare fortsetter. Et besøk på Galapagosøyene skal være en naturopplevelse for livet. Det var her Charles Darwin seilte innom, og selv kun en dokumentar herfra kan få deg til å sporenstreks legge bort alt for drømmen om å bli marinebiolog. Galapagosøyene er absolutt på min bucket list over en-gang-i-livet steder å reise til.

Hva er din bucket list? :)

5 TING Å GJØRE I PALMA / MALLORCA

Jeg var faktisk ikke klar over det, men Palma er en fantastisk by! I tillegg ligger den kun 3 timer unna med fly, perfekt for både en weekendtur med jentene eller en uke i solen med familien! Jeg hadde aldri vært i Palma før, men kun etter noen timer følte jeg meg helt hjemme i denne byen som så mange kaller "lille Barcelona". Det er ikke uten grunn, for denne perlen av en by er sjarmerende og vakker som få. Om du ikke bor i selve byen kjører du enkelt inn til sentrum hvor det er flust av svale parkeringshus om du vil ta med bil, eller ta taxi som nesten ikke koster noen verdens ting. De smale gatene og nydelige severdigheten må nemlig oppleves for fot. Jeg har samlet sammen noen fine tips til hva du kan gjøre i og rundt Palma under, som en liten bloggers guide til Palma.

SHOPPING I PALMA
I Gatene Avinguda Jaume III og Passeig des Born ligger luksusbutikkene på rekke rad, sammen med rimeligere high street fashion butikker som Zara. Her kan du både vindusshoppe og finne budsjettkupp. En butikk som er verdt å titte innom her er Uterqüe, en trendy og kul butikk som vi ikke har her hjemme. Min franske favorittbutikk Maje finner du også helt i enden av Passeig des Born.

Har du lyst å bruke tiden på kjøpesenter, finner du kjøpesenteret C&A i gaten Joan Carles. Like ved ligger Palmas mest kjente lekebutikk, som heter Arlequin.

SIGHTSEEING
Den vakre katededralen som du ser rett opp på fra hovedveien inn til byen, er den største turistattraksjonen i Palma. Katedralen er omkranset av en vakker park, og kan nytes med en cappucino fra avstand om man vil ha en liten pause. Det koster 7 euro å komme inn. Katedralen grenser til gamlebyen, så om du vil vandre i ro og fred gjennom gatene er gamlebyen stedet for deg.

Palma har også en rekke andre både museumer og severdigheter å by på. En kjapt søk på tripadvisor vil gi deg det du leter etter. Et tips å ta med på veien er Miró museumet som ligger en liten taxitur unna sentrum. Adresse: Carrer Joan de Saridakis, 29, 07015 Palma, Illes Balears, Spania.

SPIS HER
En av de tingene som vi synes er finest med å være på tur, er å oppleve gode restauranter. Ordentlige gode restauranter! Og i Palma har jeg lyst å tipse om spesielt to restauranter vi faktisk måtte tilbake til i løpet av oppholdet. Den ene er restauranten Simply FOSH. En liten oase av en restaurant, med bord både inne og ute i en liten bakgård inne i et chic hotell. Simply Fosh har en stjerne i Michelin guiden, men prisene er ikke deretter. Her får du en nydelig tre retters lunsj for under 30 euro.

Adresse: C/ de la Missió, 7A, 07003 Palma de Mallorca.

Restauranten CM, Cabbalito De Mar gir deg en fantastisk sjømatopplevelse. Husk å spørre hva dagens fisk er, for her vet kelnerene best hva du skal velge. Her sitter du ute, med utsikt over havnen i Palma. De viser hvilken fisk du får, og preparerer den ved bordet etter at den er grillet eller stekt ferdig.

Adresse: C/ Paseo Sagrera, 5, Palma de Mallorca

BYTT UT STRANDEN MED KLIPPENE
Bor man litt utenfor Palma (eller har leiebil) kan jeg anbefale å sjekke ut noen av tettstedene rundt området du er, og utforske klippene. Mange steder rundt om på Mallorca har trapper ned fra klippene, og små områder med solsenger og en liten bar/restaurant med enkle småretter. Perfekt om man ikke har lyst å dra med seg halve stranden hjem, eller om man bare har lyst å komme seg litt unna og nyte bølgesus uten alt for mange mennesker rundt.

KJØP GODE RÅVARER TIL MATLAGINGEN PÅ MARKED

Om du har lyst å lage mat selv er det lurt å dra på et marked for å handle inn gode råvarer. I de vanlige matbutikkene har de ofte ikke det beste utvalget, og det er en god idé å ta turen til Mercat de Santa Catalina som skal være det beste markedet i Palma. Her finner du fersk fisk, frukt, grønsaker, brød, oster, blomster, østers og alt du kan tenke deg fra lokale leverandører. Et godt tips er å dra hit om morgenen for det beste utvalget. Markedet er åpent fra kl 7-17, men bodene stenger for siesta midt på dagen så det gjelder å være ute i god tid.

Adresse:
Mercat de Santa Catalina, Santa CatalinaPlaça Navegació, s/n, 07013 Palma, Illes Balears.

O
God tur!

Om du har lyst å legge igjen ditt Palma tips til meg under blir jeg kjempeglad for å prøve det ut neste gang! For hit må vi rett og slett tilbake :)

HVOR ER NÆRMESTE LEKEPLASS?

Etter noen timer på lekeplassen i går måtte w ta en sjelden hvil i armene til mamma (hvor koselig er ikke det!). Er det noe vi har lært oss når vi er på tur så er det å finne ut av hvor nærmeste park med lekeplass ligger. Vi har en liten løper og det å løpe rundt inne på hotellområder er kanskje ikke alltid like populært (hos andre gjester, han synes det går helt fint!) så trikset er å finne et egnet løpeområde for noen timer. Det beste er alltid å spørre noen som har barn på samme alder hvor man kan dra og taxisjåfører er ofte de aller beste å rådføre seg med. Vår taxisjåfør i går hadde tre gutter selv på w's alder (på andre forsøk kom det tvillinger!) og etter to minutter i bilen med vår lille mente han at han hadde den perfekte plassen å ta oss med, han likte å dra dit selv og mente det var den beste lekeplassen her i Athen.

Vi satt kursen mot Flisvos Marina, en nydelig marina med kafeer, restauranter, god kaffe og noen små butikker. På selve marinaen har de forskjellige attraksjoner for de små (som koster penger og ikke åpner før etter kl. 16) men om du tusler havnen helt til ende og går i retningen mot byen igjen ligger det to kjempefine (og store) lekeplasser ved siden av hverandre med flust av spennende lekeapparater i freshe farger og kombinasjoner et lite stykke opp fra sjøen. Det var nesten ikke folk der da vi var der og vi fikk han nesten ikke med tilbake igjen for han hadde det så gøy. Da vi kom tilbake til hotellet etter en sein lunsj var han helt utslitt. Mission completed, jeg tror vi må dra tilbake en tur i dag også og få ut litt energi. Vi sitter fortsatt med frokosten og bare koser oss, i dag er jeg og w på egenhånd mens T er på jobb.

Where's the nearest playground in Athens? Is there something I've become quite good at it's researching all the nearest playgrounds while on vacation. I don't know about you but we really need one for our little two year old. If you're staying in the city centre (of any city) it might be a challenge to find a good playground if you're not a local, so I always ask around and taxi drivers are the best! They know everything, especially if they have kids around the same age! Our taxi driver yesterday had three of his own (the second time around they got twins!) and knew excactly where to take us, Marina Flisvos. There they have both payed attractions and a couple of free playgrounds a little further down the road. You want the free playgrounds, they're the best. Just walk to the end of the Marina, go left and then go right again.

AKROPOLIS

Når man er i Athen er det et must å besøke Akropolis! Det er som å gå flere tusen år tilbake i tid, når man får oppleve noe man har lært om og hørt om siden man var liten er det duket for store øyeblikk. Det ligger så mye historie i luften og det er rett og slett et imponerende skue, for det som møter deg når du kommer opp de siste trappetrinnene er den storslagne inngangsporten Propyleene.

Erekhtheion ligger på nordsiden av Akropolis og er ikke annet enn fantastisk vakkert.

Parthenon er den mest kjente bygningen på Akropolis. Parthenon er viet til Athens skytsgudinne Athene og i følge historiebøkene et viktig symbol på Hellas og demokratiet i Athen.

Det går kjempefint å ta med barn hit men reiser du med barn til Akropolis kan det være lurt å sette igjen vognen og vente til de små er store nok til de kan gå for egen maskin (i hvert fall et lite stykke) for veien er ikke helt barnevognvennlig med sine trappetrinn, glatte og ruglede partier og mange mennesker. For oss var det å dra til Akropolis en veldig fin utflukt, for de små bena fikk løpt fra seg masse i den lange motbakken oppover. Et annet tips å ta med er å huske solbriller for både små og store, det kan blåse ganske så kraftig på toppen og med solbriller på har du beskyttelse mot sand og støv.

When in Athens it's an absolute must to visit Acropolis. You have to do it, It's both historical and beautiful, divine and facinating. If you go with kids it might be best to leave the stroller at the hotel (or in the car) or wait until they're old enough to walk (at least part of the road) due to the many steps and loads of people. Other than that it's no problem to bring kids up. Another tip is to bring sunglasses for everyone (especially the kids) because it can get quite windy on the top and sunglasses preventes the dust from blowing up in your eyes.

RUNNING AROUND THE POOL

Nå blir det veldig mye snakk om barn her på bloggen, men siden vi er på ferie og har en toåring med som hedersgjest blir dagene lagt opp etter hva som passer best for en liten familie på tur, våre ønsker kommer som regel derfor i siste rekke og hans i første. Siden hans største ønske (her i livet) er å løpe så fort han kan rundt og rundt ting, og han samtidig er verdens mest utadvente toåring (han sier hei til alle) kjenner nå hele hotellet oss. Etter at T synes det var en god idè å gi han iskrem etter lunsj i går gikk han på autopilot i rakettfart rundt og rundt og rundt bassenget med T hakk i hjel. Etter ikke mindre enn 25 runder i ett strekk var det ikke mange som ikke hadde fått med seg den lille raketten på vei rundt og rundt. Så i dag morges begynte folk å smile til oss allerede i heisen på vei ned til frokost, "omg he's so fast!".

Han er nå på fornavn med alle som lå rundt bassenget. Det er kanskje ikke så rart at han sovnet i stolen mens vi holdt på å spise middag i kveld, "så utrolig rolig w var nå" sa jeg mens jeg saumfarte menyen på en av hotellrestaurantene, da jeg så opp igjen så jeg grunnen. De er innmari søte når de sover!

It's not that easy to shy away from the topic of kids when you're travelling with a two year old, so just bear with me, I'll try to keep it at a minimum after this. We're staying at Hilton Hotel and it feels like the bar Cheers, where everyone knows your name. At least they do after seeing your kid run around the pool 25 laps with his dad running after him. Since our little guy says hi to everyone he meets on the go people were really warming up to his cute ways of getting out of trouble (he looks at you, tilts his head and says something super cute so you can't stay mad at him) and today it was all smiles from the first elevator ride, "omg he's so fast! You really have your hands full with this little guy" they all say, smiling and laughing.

WHAT TO DO IN COPENHAGEN

Da jeg var i København i helgen spurte jeg om noen av dere hadde tips til meg for hvor jeg kunne nyte en god kopp kaffe og en deilig lunsj, eller om dere hadde noen gode tips til meg på shoppingfronten jeg bare måtte sjekke ut. Jeg rakk ikke å prøve alt, men gode tips kan jeg ikke holde for meg selv og jeg hadde så lyst å dele de fine tipsene deres med flere! Det er sikkert flere som både har planlagt eller allerede satt dato for en tur til København og i den forbindelse lurer på hva man kan gjøre når man er i København. Jeg har lyst tilbake straks selv og da skal jeg prøve flere av de fine københavntipsene jeg har fått.

Jeg synes selv det er utrolig hyggelig å tusle rundt i Nyhavn å se på livet og de fine fargene og herfra er det ikke langt til strøget hvor man finner kjente og litt mindre kjente butikker på rekke og rad. Her er tipsene jeg fikk da jeg lurte på hvor jeg kunne spise lunch, hvor jeg kunne få god kaffe og hvor jeg kunne finne noe gøy å kjøpe med hjem.

LUNCH
Royal Smushi Cafe
v Ilum anbefales, lekre små smørbrød i nesten litt stor sushibit størrelse. Eksotisk og kult.

Gråbrødretorget, et utrolig koselig sted med gamle danske bygninger og et yrende folkeliv med sine mange fortauskafeer.

Lumsebugten

Café Norden i strøget

Snille lesere har også tipset meg om god kaffe inne på Torvhallerne hos The Coffee Collective og en smykkedesigner og bruktbutikk i Løvstrædet som heter Something Special hvor de har vakre glass, karafler og andre fine litt spesielle ting. Begge må prøves ut neste gang. Jeg håper du fikk noen gode tips du også!

Here are a few tips that I got from some of my lovely readers about what to do in Copenhagen. Check out the category LUNCH for some great options if you're ever in the city.

EASTER WINTER WONDERLAND

For noen knalldager dette har vært, vi er alle enige om at denne påsken er en av de aller beste vi har hatt her oppe på Skåbu (med barn, før barn er alle påsker bra). Alle som har hatt barn og vært på hytteturer med både småfamilier og storfamilier vet jo at det til tider er fullstendig kaos både innvendig og utvendig, det ser til tider ikke ut innvendig og alt fra leker til yttertøy brer seg utover i uante mengder (hvor mange par votter og skisko går det an å oppbevare balanserende på en hylle? Vi har rekord i 10 par). Med hyttevegger så tynne som isopor sover man i det helt øverste søvnlaget i angst for at sine egne små skal vekke hele hytten (dette gjelder i stor grad av en eller merklig grunn bare mammaene) og man møtes som skip i natten klokken fire når i hvert fall en av tre er oppe. Men så er det akkurat dette kaoset som er litt av sjarmen med hele hytteturen. Dere som har voksne barn har kanskje glemt at man styrer verre enn verst for å komme seg ut på tur med alt utstyret på og alle med og 20 minutter senere er man tilbake, da er garantert en sulten, en våt, to må ha nye bleier og en har mistet den ene votten sin, og jeg må le av hvor stor pris man setter på tiden etter klokken 19 med kun stille voksne rundt bordet og hvor verdifulle de 10 minuttene du har for deg selv i solveggen mellom korte formiddagslurer på de små er.

Og når besteforeldre sier: "han er aldri sånn hos oss", hahahaha. Da vet du at du er på hyttetur og jeg elsker det. I går kveld etter middag sa vi hadet til alt besøk og etter en siste natt helt alene i hytten sov vi alle sammen til halv åtte i morges og lille lå og lekte i sengen sin da vi stod opp (hva, har besteforeldrene rett? Om de har det kan jeg uansett aldri innrømme det høyt). I går løp kidsa ute mellom gode og varme hyttevegger med litt mindre klær på og det var virkelig alfa omega! Jeg skylder store frustrasjoner på disse store dressene de må gå med, faller de i snøen har de ikke sjans å komme seg opp og de har mobiliteten til en sakkosekk, det er ikke rart de heller har lyst å være inne. Så i går var det full fart i knallværet. Wilhelm fikk til og med testet skinnikkersen sin, hurra for påskesol og ullundertøy!

We've had the best easter ever (since we got kids, every easter is great if you don't have them yet, in the relaxing apartment if you get what I mean) but with the typical Norwegian easter you also get total and utter chaos inside the four cabin walls if you're in a cabin for longer than a few hours. This situation is bound to happen if there are kids involved, at least I think everyone must be experiencing something similar if you've ever been to a mountain cabin with your whole extended family. The outer wear and toys has a tendency to spread out like wildfire and for a few hours each day it's a total mess. But in fact it's the chaos that makes it all worth while when the kids are off to sleep and you can enjoy a late dinner and a good book all to yourself when they're all tucked in. Yesterday the sun was shining and the weather was so great that the kids were way to hot in their normal winter suits and they were so happy when they got to run around in lighter clothes, I blame the heavy winter coats and suits for a lot of frustration in the snow! When they fall they can't get up and it's almost impossible to move around, I would be frustrated too!

SEIGMENNTRÆR

Visste du at det her oppe på Skåbu vokser seigmenn på trærne? Det er helt sant, lille w har funnet de rundt omkring og han lurer egentlig på hvorfor de ikke vokser på alle! Vi har fått lov å ta over familiens seigmennstradisjon og i skiløypene her finnes det helt spesielle seigmenntrær i hver bakke.

Et utrolig morsomt tips for å få barna til å gå litt lenger på ski, i hvert fall til neste bakke eller to, man må jo finne det neste treet hvor de vokser!

Did you know that in Skåbu there are special trees? In Norway we have something called seigmenn, which is something similar to gummy bears, only softer and covered with sugar. They're shaped like tiny men and they come in really festive colours, and up here they grow on trees. The trees are only situated in the cross country slopes, we've gotten permission to keep the family tradition going and we've introduced these trees to baby w. It's such a great trick to get the kids to keep going a little while longer, just up the hill, don't you want to see if there are seigmenn trees up there?

PÅSKEFERIE

For et vær! I dag våknet vi til skikkelig påskevær med strålende sol og et herlig føre. Med grillet lunsj i solveggen og solbriller på nesetippen konstanterte vi at påsken 2015 var kommet. Det blir ikke de lengste turene med mange små føtter med, men vi koser oss i hvert fall på veien. I morgen er det påskeskirenn og guttene har øvd og øvd, jeg tror de har store ambisjoner om å komme i mål før de fleste (det er godt mulig de blir diskvalifisert på veien pga av at den store strengt tatt gjør all jobben, det teller kanskje ikke om man bærer barna selv om de har ski på? Men det får heller gå).

Her kokkeleres det rypebryst og vi skal nyte en sen middag. Jeg håper dere har fine påskedager!

What a day! Can you belive this weather? We're enjoying some family time in the mountains and this is what we're doing all day. Skiing, barbecuing in the sun and just having fun. Tomorrow it's the anual easter race up here at Skåbu and the boys have been practicing, I can't wait to see baby w finishing the two laps.

ER DU SENT UTE MED PÅSKEFERIEN?

annonse

Vi er vel installert på påskefjellet, men vi tok oss selv i å sitte og sjekke fly og hoteller for en liten påskegetaway for bare noen dager siden. Jeg elsker å reise, er det noe som står på nyttårsforsettlisten min hvert eneste år så er det å reise mer. Er du litt sent ute og sitter hjemme og lurer på hva du skal gjøre i påsken? Reis! Reis, lev, opplev og bli fyllt med masse nye impulser og inntrykk.

Tenk deg å sitte på en fortausrestaurant i en storby og nyte en kaffe latté med sandaler på bena, eller utforske gamle ruiner i mayariket. Kanskje løpe barbent på en strand i Mexico eller nyte det kunstneriske livet i Paris med museumer og shows. Mulighetene er uendelige og av og til er det veldig gøy å reise litt på lykke og fromme. Jeg blir alltid glad for reisetips selv så jeg tenkte det var midt i blinken å få lov til å anbefale en veldig morsom påskeferie-generator fra Expedia om du har lyst å hive deg rundt og være litt spontan de neste dagene. Expedia har laget denne supre ferie-generatoren hvor du trykker inn hvor lenge du har lyst å dra, hvem du har lyst å dra med og hva du kan tenke deg å oppleve. Vips så kommer det opp skreddersydde reisetips til hvor du kan dra og hva du kan gjøre, er du ikke reiselysten fra før av skal jeg love deg at du blir inspirert til å tenke litt nytt. Kanskje finner du til og med din drømmedestinasjon?

Er påskeferien allerede i boks er jo denne generatoren kjempefin å bruke for å finne ut hvor man kan legge neste ferie, gode reisetips er alltid fint å ha med i baggasjen. Har du lyst på litt reiseinspirasjon finner du ferie-generatoren her.  Impulser, inntrykk og opplevelser utenom det vanlige, det er så gøy å reise, jeg skal bort allerede neste helg og jeg gleder meg!

ad/ If you haven't booked your easter vacation yet and you feel like doing some impuls planning you have to try Expedia's travel generator. It will give you some crazy cool tips on where you should go and who you should bring. Enter who you're traveling with, what you're looking for (beach, culture, shopping etc.) and how many days you want to go and wait for the search result. I guarantee you'll get some good tips for places to go. Check it out here.

TOPP 10 TING Å GJØRE I KØBENHAVN

Opphold sponset og tilrettelagt av Visit Denmark
Jeg har begynt å falle ganske kraftig for København, for meg en hittil ganske ukjent by som har vist seg fra sine aller beste sider. En liten storby som vil sjarmere deg i senk med sine hyggelige mennesker, nydelige omgivelser og fantastiske mat. Jeg har allerede begynt å planlegge neste tur og jeg tenkte jeg skulle dele mine beste tips for den ultimate venninnetur, kjæresteweekend eller spahelg om København står på ønskelisten over steder å besøke og man virkelig har lyst å skjemme bort deg selv eller en du er glad i.

1. Bo på eller besøk Hotel D'Angleterre. Et nydelig sted med fantastisk service og ennå bedre mat. Om man ikke vil bruke så mye på hotell (men heller mer på shopping) er det utrolig koselig å stikke innom for en kopp varm kakao i baren eller en god lunsj i nydelige omgivelser.
2. Om du har lyst å overraske en du er glad i med en kveld med matopplevelser er hotellets restaurant Marchal stedet å gå. Restauranten fikk i fjor 1 michelinstjerne og maten og kvelden du får overgår alle forventninger.

3. Besøk vakre Amalienborg Slott, med sine flotte gardister og lange historie i veggene er det et must å gå innom her om man har lyst å se litt historie.

4. Balderdash er baren med sjel! Balderdash er baren å besøke om du har lyst på en ordentlig down to earth baropplevelse. Balderdash ligger i en sjarmerende gammel bygning i sentrum av København i Valkendorfsgade 11, og er drevet av kunsteren og New Yorkeren Geoffrey som forteller de utroligste historier mens han jobber. Det er rett og slett bortimot umulig å ikke bli revet med av stemningen og den intense kjærligheten du ser menneskene som jobber her har for både konseptet og stedet.

Ina / Geoffrey / Julie

5. Ta en kaffe og en sjokolade på på den litt bortgjemte hemmeligheten Hotel Chocolat.
Om du vil overraske en sjokoladeelsker er dette stedet å gå, enten for å kjøpe med en spennende gave hjem eller for å kjøpe noen små sjokolader på veien. Hotel Chocolat finner du i Østergade 13, hold øye etter den fine sykkelen som viser vei.

Foto: Actionboat
6. Opplev København fra sjøen. En rib tur i København er virkelig å anbefale om du har lyst at det skal krible litt ekstra i magen med fart og moro samtidig som du får se obligatoriske severdigheter som den lille havfrue fra båt i stedet for land. Vannfast mascara kan være lurt om du har lyst å beholde mascaraen på.

7. Spis hvor kokkene spiser. Restaurant Sokkelund er en fantastisk café og brasserie som serverer fransk ujålete mat, en sjanger både min kjære og jeg er utrolig glad i. Om du vil ha den beste biffen i byen (sammen med hjemmelagede og gjennomfantastiske french fries) i avslappede og utrolig hyggelige omgivelser må du besøke Sokkelund. Den sjarmerende restauranten blir bl.a anbefalt i den prestisjetunge spiseguiden Where Chefs eat og ligger på Fredriksberg i Smallegade 36.

8. Ta en Downton Abbey på Balthazar bar som ligger på hjørnet av D'Angleterre. Pasjonsfrukt, lakris, champagne, trenger jeg å si mer?

Foto: Amazing Space
9. La deg føre bort til landet av avslappelse i det vakre spaet Amazing Space tilknyttet Hotel D'Angleterre. En skrubb i steambadstuen senere og du kan regelrett kjenne at skuldrene senker seg. Prøv en behandling eller nyt de fine spafasilitetene for den ultimate følelse av luksus og velvære.

10. Spis en god frokost og shop i en av butikkene til Moss Copenhagen. Før det er tid for lunsj igjen kan jeg anbefale å gå innom Tårnet i Christiansborg slot for å se på utsikten og kanskje et godt dansk smørbrød eller to.

God mat, opplevelser som inspirerer og tid til å senke skuldrene står høyt i kurs hos meg når jeg er på tur og skal oppleve en ny (eller gammel) by. Med research kommer man langt og jeg synes alltid det er fint å planlegge løpet noenlunde for å få mest utbytte (og gjerne bord der hvor man har lyst å spise) av en helg eller langweekend borte. Jeg håper noen av tipsene kan komme til nytte, neste gang skal jeg prøve flere av tipsene fra dere også. København, jeg kommer tilbake.

VERDENS FINESTE JULEGAVE

Verdens fineste julegave! Si hei til det aller nyeste tilskuddet i familien, lille Grieg. Han er 12 uker, er sort og hvit med en hale som ser ut som den er dyppet i melk. Han er den søteste lille valpen jeg har sett i mitt liv, han logrer fra han står opp til han legger seg og begge de minste i familien har allerede blitt gode venner. Hvor søt går den an å være?

Jeg gleder meg allerede til å dra på valpekurs, en nydelig liten familiehund som vi gleder oss til å passe masse fremover.

Meet baby Grieg, the latest addition to our family. He's a danish swedish farmdog, the cutest little puppy I have ever seen and the best christmas present ever. We won't have him all the time, but we'll babysit him whenever baby w's grandparents are out of town.

BRETTSPILL = GOOD TIMES

annonse
Er familie eller gode venner samlet? På hyttetur er spillkveld obligatorisk. Jeg synes det er så hyggelig med brettspill, så da w og jeg var på hyttetur forrige helg hadde vi med oss noen nye spill fra Tactic i vertinnegave. Genialt ikke sant? I know! I min familie (både i den opprinnelige og også den inngiftede) hersker det et enormt konkurranseinnstinkt, så jeg fikk fort resten av gjengen hektet på brettspillet I KNOW. Er det noen som har prøvd det? Veldig enkelt forklart går det ut på at alle som er med skal svare på spørsmål og så vedde på hvilke av motspillerne som vil svare riktig eller galt, altså det blir jo ikke gøyere! Så er det om å gjøre å være første mann til 20 poeng (du får noen hint underveis om du ikke vet svaret med en gang). Jeg visste ikke at brettspillene nå til dags har blitt designvennlig i tillegg, for denne fine boksen står nå fremme på fast plass.

Det er så gøy å prøve nye brettspill, det er mulig jeg henger litt etter men jeg har først nå prøvd Alias som også er et utrolig underholdende spill. Tactic står bak veldig mange av de populære brettspillene på markedet og spillene selges i de fleste bokhandler og leketøysforretninger. Julen er i hvert fall satt, da blir det Alias og I know foran peisen. Skal du på hyttetur lover jeg at et brettspill i gave til vertskapet aldri slår feil heller.

ROMANTIKK I HVERDAGEN

God morgen fra the Big Apple! Her har klokken rundet åtte, deilig kaffe, juice og frokost er allerede i magen. Også må jeg bare vise dere hva som stod og ventet på meg i natt. Jeg fikk nesten sjokk da jeg kom inn på hotellrommet, der stod det langstilkede roser, champagne, roseblader (!) og (hold dere fast) sjokoladetrekte jordbær. Og verdens morsomste kort fra Chuck Bass. De av dere som har sett Gossip Girl vet hvem jeg mener, og siden vi bor på "hans" hotell (i serien) hadde min kjære ordnet xoxo fra Chuck. Jeg må le, er det mulig! Hvor tar han det fra? Jeg burde jo ha skjønt det da han spurte hvilket hotell vi skulle bo på, men det gjorde jeg altså ikke.

Men seriøst, et fantastisk tips om du har lyst å overraske kjæresten (eller å vise kjæresten så du kan bli overrasket) på tur. Ring hotellet og få de til å sette fram noe du vet han eller hun blir glad for (jeg tror selv at de fleste gutter ville ha blitt superglad for å bli møtt av en kald øl f.eks). En liten gest som går så langt <3 Romantikk i hverdagen, så enkelt og så fint.

SO LONG CÔTE D'AZUR

Au revoir pain au chocolate. Au revouir fransk sommerluft og sommerferie. Høsten banker på for fullt, og da jeg fant dette bildet fra ferien tok jeg sommerens siste pust. Jeg kan nesten føle den milde brisen på nesen, og ser du virkelig nøye etter kan du se de lyse lingardinene danse forsiktig i takt med vindpustene som kommer. Neste uke står New York for tur, å begynne høsten med en slik tur er nesten magisk. Litt jobb, men aller mest opplevelser. Jeg håper dere blir med. Og jeg blir sjeleglad for gode NY tips!

EN MINIGUIDE TIL STOCKHOLM

Siden jeg er glad i slike miniguider selv har jeg samlet noen tips fra helgens Stockholm. Hvor skal man bo, spise, ta en drink eller shoppe når man er i Stockholm? Hvordan gjorde vi det? Vi bodde på Berns Hotell, et gammelt og helt fantastisk boutique hotell midt i byen med masse historie. Lysekronene i restauranten var til å dø for, maten var utrolig god (de hadde til og med asiatisk room-service meny da vi kom litt sent frem og vi jublet da til og med edamame stod på menyen), rommet var akkurat passe og servicen helt topp. Et sted vi definitivt kommer til å dra tilbake til.

Spis middag på Teatergrillen som ligger et stenkast og en sidegate unna. Et klassisk, fargerikt og herlig svensk sted som serverte den beste ibericobiffen vi noen gang har smakt. Medium rear, saltbakt, med rødvinssaus og noen ville pommes frites til. Du kommer ikke til å angre, vi snakker om den biffen ennå.

Ta en drink på Riche som ligger like ved Teatergrillen etterpå og se på livet. Shop (eller vindushop) i Biblioteksgatan. Shoppinggaten med alle de fine butikkene (både rimelige og kostbare) side ved side. Jeg synes det er så gøy å se på alle de fine vindusutstillingene, selv om budsjettet ikke holder til å ta med noe hjem så blir det med masse inspirasjon.

Noen andre gode tips jeg fikk på instagram mens vi var der var å prøve restaurantene Taverna Brillo, Nosh and chow, og en drink på hotell Lydmar eller Bar. Jeg sparer de til neste gang, for vi skal tilbake. Og jeg håper det ikke blir så lenge til. En liten getaway var helt perfekt, to dager, to netter, god mat og gode opplevelser.

Hva er ditt beste Stockholmtips?

STOCKHOLM BY DAY

I dag var det Stockholm som sa god morgen da vi våknet. Til kaffe på sengen og til min kjære som sa han hadde fyllt i et bad til meg. Av og til må jeg bare se litt ekstra på han. For de av dere som kanskje ikke er så godt kjent med oss ennå så har jeg en mann som har en egen evne til å uttrykke omtenksomhet. Dette lille ekstra som går så langt. Jeg prøver å være like flink tilbake, men er ikke på langt nær like flink (ennå!). Kaffe på sengen, et bad, frokost på terassen. Hverdagsluksus! (eller egentlig er det råflott og absolutt ikke hverdagsluksus, men vi følte vi fortjente det)

Facetime med lillegutt hjemme, en kaffe til, tre kyss og et elsker deg. Han, ute av døren og på vei til jobb. Jeg, i myke hvite tøfler, nyter luften, stillheten, byen og en formiddag som er ryddet for planer. Gatene i byen er min. Stockholm I'm in love.

KVELDSBAD I BÅNNTJERN

Det blir ikke mer magisk enn et kveldsbad langt inne i et skogsvann. Det var så fint å avslutte kvelden for den lille på denne måten også. Guttene mine har veldig mye til felles, blant annet at de heller løper enn går. På vei hjem ble vi overrasket av tordenvær og et villt regnskyll, og det hele ble til et lite eventyr der vi gjemte oss under trær og grener mellom hver etappe vi løp tilbake. Fantastisk forfriskende, av og til trenger man bare å løpe litt på våte stier for å få litt ny energi.

W måtte ha en liten løpepause på vei inn og kom kjapt opp på pappas skuldre. Dere skjønner kanskje at denne gutten ikke er glad i vogn? Det går alt alt for sent. Fine lange lyse sommerdager og kvelder, Norge er så vakkert at jeg ikke har ord.

BÅNNTJERN

Fantastiske Bånntjern. Ikke langt fra oss ligger den fine badeperlen Bånntjern, som virkelig er et av de fineste stedene jeg vet om. Innerst i Planetveien går det en tursti som man følger helt til ende. Vi har trasket den frem og tilbake de siste dagene. Den følelsen av at hodet bare klarner når det kommer under vann er så fin. Varmen er plutselig bare god, og alt maset og stresset fra timene før forsvinner ved første dykk.

AND BOYS, THE GIRL IS SINGLE

Lykken er å få låne solbriller av favoritten Amanda. Fadder til w og verdens fineste Amanda min. Vi har løpt rundt etter w som løp rundt etter alle fuglene, vi har kost oss med grilling ved vannet, og vi fikk dyppet bort den aller verste varmen med et bad før vi pakket sammen og løp tilbake etter w. Denne dama, med de lange mørke lokkene og dette glimtet i øyet som kommer en halvmeter inn døra før hun gjør, er den kuleste dama jeg vet om. Og gutter, hun er singel ;)

Ps: det er forresten Amanda som kjører bleketilbud på både overkjeve og underkjeve for 2100 kr i sommer. Så om du har lyst å bleke tennene dine finner du henne her.

SOMMERNORGE

Ah. Helgen kan oppsumeres med ett ord, batteriladende. I går bodde vi ute i vannet, badedrakten var fortsatt våt da vi pakket pakkenelliker og w i trillebåren og satt retning hjemover (det var kanskje noen som så det på instagram). Vi har kost oss med god mat, fantastiske grønsaker fra Huseby gård, hyggelig selskap og vår lille fine. Batteriene er oppladet og jeg er klar for ny uke! Og det håper jeg at dere er også.

KAJAKK FOR LITEN OG STOR

En drøm av noen sommerdager har vært våre i helgen, og kajakk har vært den store nye tingen for minstemann. Bare han ser den gule kajakken nå skal han rett ut sammen med pappa. Dere ser sikkert på bildene at det er veldig grunt her inne i fjorden, så her kan til og med jeg stå på bunn langt langt utover. "Se se, pip pip pip pip" hyler den lille ivrig mens padlingen går forbi fuglefjell og fugleskrik fra små nye lodne tilskudd.

SOMMERHELG

For en deilig dag. Jeg blir alltid like overrasket over hvor fine disse helgene ved sjøen faktisk er. De er drømmende bra, og jeg tenker bare at det alltid er sol og sommer her nede. Vi har vært og handlet villaks til middag på den gode fiskebutikken i Larvik, kost oss med krabber på kanten mens mini sov, badet, solt oss og bare slappet av. SommerNorge på sitt aller aller beste.

EN HELG VED SJØEN

En herlig helg ved sjøen er over, og jeg kan nesten kjenne den friske sjøluften jeg føler henger litt i ennå. Vi kom tilbake til Oslo sent i går, og for første gang er mini igjen på en liten sommerferie. Litt rart, godt, spennende og savnfullt allerede. Jeg har noen spennende prosjekter på gang, så jeg gleder meg samtidig til å få jobbet med litt mer effektivt med de disse dagene. Jeg håper dere får en strålende dag og frisk start på ny uke.

KAJAKK

Søndag, og kajakk som lunjstur. Det er jo så fantastisk å kjenne våte saltvannsdråper dryppe fra åren fra tak til tak mens ender og fugler såvidt løfter et øye mot deg når du glir forbi i sjøkanten. Jeg synes vi har fått så mye ut av helgen. Slike små opplevelser er gull verdt, man må ta sjansen når den byr seg. Her står poteter og putrer i saltvann og grillen er på. Vi tar middagen her før vi setter kursen mot byen igjen etter middag. For en fin helg, så fine dager lever jeg lenge på.

UP AND ABO(U)AT

OM det har vært en fin dag. Herlig hav, blå himmel, sol og saltvann. Vi har smilt oss gjennom dagen, og skal nyte et fantastisk lam til middag. Jeg skal innrømme at jeg måtte krype til korset for en liten powernap og en ekstra kaffe rundt leggetid for de små, så nå er jeg fit for fight for i hvert fall en time eller tre til. 20 min på øyet hjelper, veldig! Ferietips 101.

STRIPER TIL FROKOST

Nest siste frokost med så mange pain au chocolate man bare klarer å spise er for lengst i magen. Disse feriefrokostene ute på myke puter, de kommer jeg til å savne. Det er virkelig den beste måten å starte dagen på. Ute i frisk luft, med kaffe an mass, frisk frukt, deilige croissanter, fransk youghurt og pain au chocolate. Jeg tror dette må innføres i helgene hjemme også i sommer.

Coffee and stripes in france. Et litt trøtt ansikt bak solhatten i dag, men kaffe fikser alt.

Ha en fin dag!

HVOR ER VANNGLASSENE FRA?

Dette er litt gøy å kunne vise dere, for det er mange på instagram og her inne som ofte lurer på hvor vannglassene våre er fra når jeg dekker bord eller får frokost på sengen. Og nå kan jeg endelig vise dere! De er håndblåste i Biot og kommer i de fineste farger. De lages to steder i Biot, men det er hit du vil dra, til Raphael Farinelli, her koster de en brøkdel av prisen, og innehaverene er så hyggelige. Glassblåseriet ligger i selve butikken, og det er så gøy å se hvordan de lages på stedet. Vi har fyllt på litt i samlingen med både klare og lyseblå vannglass i dag.

Dagens frankriketips om du liker den franske følelsen på vannglassene og er i området rundt Valbonne, Mougins, Biot etc. De kommer i alle mulige typer og varianter.

STRANDTIPS CAP d'ANTIBES: PLAGE JOSEPH

Det er ikke alltid like lett å vite hvor det er fint å dra når man er på tur. Om du er i området Valbonne, Mougins, Antibes etc. og har lyst å gjøre en dag ut av strandkos på et litt roligere sted enn inne i Cannes eller Juan les pines, kan jeg tipse om å dra til Garoupestranden i Cap d'Antibes. Helt innerst ligger det et strandområde som heter plage Joseph. Et topp sted på stranden som i tillegg er veldig barnevennlig, og har mye rimeligere priser på solsenger og meny i forhold til de litt større stedene.

Vi lå helt nede ved vannet, og gjerdet til høyre skjuler en veldig koselig strandpromenade, perfekt til trilleturer for de små eller spasering for de store. Parasollene på plage Joseph er grønne og hvite, og adressen er 1081 Chemin de la Garoupe, Cap d'Antibes. Mange har kanskje leid bil om man skal farte litt rundt, så da gjør det ikke noe om det er et lite stykke fra akkurat der hvor man bor. På alle disse småveiene man må ta for å komme hit får man jo se så mye artig også. Dette ble dagens ferietips fra sør-frankrike, jeg håper det kan være hyggelig med noen tips herfra fra uken som kommer.

TIPS TIL TING MAN KAN GJØRE I DANMARK

Det første vi gjorde da Pearl Seaways la til kai i København forrige uke, var å dra innom sjørfartsmuseet (eler søfartsmuseet) på Nordsjælland. Om ferien legges til Danmark og denne delen av landet, kan jeg anbefale å dra innom søfartsmuseet. En herlig miks av gammel historie og kultur, med mange aktiviteter for barna i samme slengen. De kunne blant annet tegne sin egen tatovering, og for å si det sånn så stod de voksne også (litt skjult) i kø for denne. God lunsj og også mye spennende informasjon om hvordan alle varene vi forbruker i nåtid blir fraktet på havene.

Foto: osloinchanel                                 sponset inngang

Er det noen som har vært der? Med eller uten barn?

FINE VINTERDAGER

Vi takker fjellet og vertskap for oss. Bilen er pakket, ved er stablet og skisåler har glidd over myk snø en siste gang. Etter herlige snøfyllte dager med fri og god mat begynner jeg å se alt som venter i det nye året, og jeg begynner så smått å bli klar for å begynne på det. Det er spennende at man på en måte får en ny sjanse når det hvert eneste år kommer et nytt år med blanke dager og nye utfordringer. Jeg er spent på mine, og ønsker de hjertelig velkommen.
Vi ses i Oslo igjen, til da får de siste vinterbildene minne om snø og vinter. Jeg hører det er alt annet enn hvit vinter i byene, så jeg sluker de siste kalde åndedragene og tar en ekstra titt på landskapet før vi setter oss i bilen.

WINTER WONDERLAND

Selv luften er annerledes her oppe på fjellet. Det er snø på snø og han lille har allerede fått prøve verdens søteste lille skipar på bena. Jeg glemmer litt hvor godt det er med snø og fjell, for jeg er jo egenltig mest glad i sommer og sol. Men så avslappet har jeg ikke vært på lenge, og selv luften er klarere og friskere her oppe, langt borte fra byliv og mange mennesker. Planen i dag er veldig enkel. Slappe av, og bake. Han store skal jobbe til og med i morgen, så vi er ikke alle samlet før i morgen kveld. Jeg gleder meg til noen herlige vinterdager med ski og familieliv, og varm peiskos.

Helt herlig å kunne våkne til en snøutsikt som sakte kommer frem etterhvert som solen står opp og lager dag mens frokosten forsvinner fra bordet. Happy holidays!

WORKING THAT KAJAKK

Jeg har aldri padlet med kajakk (eller heter det i en kajakk?) før. Men det var jo rett og slett rågøy! Did u know? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har prøvd dette før, en mer behagelig men samtidig litt spennende og veldig romantisk naturopplevelse skal du lete lenge etter. Og god trim i tillegg, nei dette kan anbefales. Vi hoppet fra èn til hver vår kajakk og padlet utover.

Norsk skjærgård så nært at du nesten kan ta på den, men likevel opplevd fra sjøen på en annerledes måte enn fra båt. Jeg var så lur at jeg tok med en tynn løpejakke som kom på da vi satt kursen tilbake. Selv om man blir varm av padlingen blir man jo litt våt også, så da var det godt å få på en tynn vindjakke. Dagens kajakktips altså. Solen skinner ikke som den gjorde i går, men etter alle soldagene i det siste er det vel igrunn greit med en overskyet pause også. Vi koser oss uansett og tar livet med knusende ro. Det er søndag og det er helg!

JORDBÆR PÅ LANDET SÅNT NO HAR VI IKKE I BYEN

Du vet du er på landet når dette er butikken hvor du kjøper jordbær. Så gode, så store, så perfekte, alle sammen. Dette ligner på de gode gamle sommerferiene hvor det var ordentlig varmt, sjøen var klar og man klatret rundt fra svaberg til svaberg med solbrente rygger. En deilig feriehelg går mot slutten, og Oslo lokker igjen med sin hverdag om litt. Men vi skal nyte siste rest før bilen skal pakkes og baby skal legges.

Landet og kystkanten har sin sjarm, kanskje spesielt på varme sommerdager hvor bær nytes både til frokost og dessert mens bølgene slår rolig innover.

SOMMERNORGE

God morgen! Sommernorge på sitt vakreste kan ikke trollbindes av noe annet. Vi våknet til deilig sommerbris og var helt uthvilte og opplagte. Særlig. Det scenarioet er det vel fortsatt noen år til kan komme til å stemme. Men så utvhilte man kan bli til klokken 4 og så til klokken 7. Så alt i alt en bra morgen. Morgenbaderene (meg selv ikke inkludert) har hoppet i sjøen allerede, mens andre har nytt en kopp kaffe (meg) også skal vi avgårde på jordbærsanking om litt. I dag blir det også testing av redningsvest til minien vår. Jeg er spent å se om han godtar det. Han er generellt ikke fan av og skulle ha på seg noe.

HAPPY lørdag!

SVANELICIOUS

En liten pustepause på landet med dype drag av sjøluft . Dagen begynte med en deilig tidlig morgenstund  i tøfler og pysjamas med verdens fineste svane på besøk. Det er skikkelig sommer! Oslolove senere, og bryllup i morgen. Vi ses altså i byen. Håper dere får en nydelig sommerdag.

MARBELLA

Det ble noen timer med strand likevel! Under store parasoller, og med virgin strawberry daiquiri i glasset. Min store sommerfavoritt. Iskalde jordbær er en sikker vinner hos meg. Jeg bærer meg stort sett skakk på den babyen min, så det å være så lucky at det var massasje på stranden var skikkelig jackpot også. Massasje må jo være husmortips numero uno. Nå er det bare èn liten dag igjen her før vi må pakke sakene våre og begynne å tenke på at det finnes en verden der hjemme også. Til helgen neste uke skal vi i bryllup! Det blir gøy det. Jeg bare lurer veldig på om kjolen min har kommet til vi er tilbake...

BADEDRAKT

Sol, sommer, varme og internett. FERIE. Det er vel strengt tatt unødvendig å si at vi koser oss. Hvordan kan man ikke det når man endelig er under den etterlengtede solen. I en badedrakt, som jeg synes er det ultimate ferieplagg. Glem rare skiller og andre upraktiske ting, badedrakt er gøy!

Jeg har byttet ut sminken med rosa lepper, hatt og rufsete hår. Vaycay relaxing.

VAYCAY WORKOUT

Et liv uten internett er ikke et liv i mine øyne. Jeg får merkbare og høylytte abstinenser når telefonen min ikke greier å finne dekning noe sted. Ja jeg er avhengig. Jeg er fullt klar over det, og meget komfortabel i forhold til å innrømme det. Mens noen nyter stillheten og mobilfri stråling, klikker jeg meg nesten i hjel rundt om inne på innstillinger på iPhonen for å se om jeg ved et slag av magi plutselig skal finne internett. Magi. Kaffe, internett og en hotellrestaurant. Vi er i Spania.

Mine mål for ferien er å øke søvntimene noen av morgenene, gjennomføre èn liten treningsøkt hver dag, og få unna ubesvarte mailer og kommentarer. I skrivende stund kan jeg huke av tre for tre i dag. Noe som må anses som et lite mirakel. Lenge leve noe som kan ligne på effektivitet. Vi har løpt rundt, hoppet froskehopp, hinket og skøytehoppet frem og tilbake, og avsluttet med den gode gamle 7’er serien i varmen. Nyt søndagen! Jeg skal nyte resten av kaffen min.

SO LONG VIKSFJORD

Tiden har løpt fra meg de siste (ferie)dagene. Det viser seg at det å være på ferie nesten er mer hektisk enn å være hjemme, spesielt siden vi hadde med to små denne gangen og fikk prøve oss på den tilværelsen. Men så er det jo dobbelt så koselig! Til og med maten smaker bedre i sjøluft! Vi har pakket sakene våre, trillet de over broen, pakket i bilen og toget inn mot hovedstad og regn. Jeg er litt desorientert når det kommer til hvilken dag det er, men i morgen er det hvertfall en ny spennende dag. Så var det bare bag etter bag etter bag som fortsatt står på gangen.. puh. På lørdag drar vi til Spania! Håper dere blir med dit.

IDYLL

Intet mer intet mindre. Ferieidyll. Morgenbad og mating av en svane som stakk innom for frokost. Internett har vært helt ute og kjøre, og bildene og innleggene her inne har hoppet både frem og tilbake litt innimellom som kanskje noen har sett. Men nå ser det ut som at nettet er i orden og under kontroll.

Vinden fra i går er byttet ut med varme solstråler og ferielykke. Da jeg sa at det gikk i 120 i Oslo og litt saktere her, tok jeg ikke høyde for at det med to barn på tur blir ganske så travelt likevel. Men da får man bare utnytte de minuttene man finner her og der. Det er redningsvester, båtliv og gode middager. Og kaffe. Litervis.

LOOK AT THAT SKY

Se på den nydelige himmelen! Man kan jo få lyst til å skrive bøker av mindre. Utsikt og nærhet til sjø og vann gir automatisk pusterom og hjertefred for sjelen. Jeg har ikke skjønt hvor mye jeg har savnet sjøen før nå faktisk. Det å vokse opp i havgapet gjør noe med én, og jeg tar sjøutsikt over noe annet any day. I Oslo går gjerne livet i hundre og tyve. Her drømmer man seg bort for hver krusning som glir forbi. Jeg kommer til å sove veldig godt i natt tror jeg. Lovely.

GØY PÅ LANDET

Vi har byttet ut byutsikt med en nydelig sjøutsikt for noen dager. Måtte det bare bli strålende sol, og sandaler i stedet for støvler. Solen skinner såvidt på svabergene ytters i skjærgården, og jeg krysser alt jeg har for fine dager. Fine dager blir det jo uansett, men det er ekstra godt om det blir litt sol også er det ikke? Nå, et glass hvitvin for å feire første feriekveld.

SEA ISLAND

Jeg og min lille tuslet i vei til frokost i morges, med bare ben på brostein og gress. Med striper på begge to. Det er så nydelig her at en liten frokosttur er som å gå i botanisk hage.

Vi får heldigvis tid til et bad og en kaffe til før vi drar. Selv om jeg har svært lite lyst til å dra herfra.. Jeg krysser fingrene for at vi får oppleve dette igjen.

ZEN

Vi koser oss! Det er ganske så mange timer tidsforskjell, så oppdateringene kommer nok litt her og litt der i forhold til tiden hjemme. Det er ingenting som er bedre å starte formiddagen med enn en treningsøkt. Sammen. Ferie altså, for en fantastisk oppfinnelse.

Palmesus og bølgeskvulp. Og regnvær. Litt uflaks må man jo ha.. men når hotellet er så fint som dette gjør det ikke så mye.

UPGRADE

Ut på tur, aldri sur. Det er kanskje noen som allerede har fått med seg litt av turen vår på instagram? Vi var altså så heldige at den søteste KLM jenta ever, manuelt overridet hele systemet

(vi hadde selvsagt billetter som det egentlig ikke gikk an å gjøre noen endringer på..) for hånd og tastetrykk, og oppgraderte lille ville, med foreldrene på slep. Tuuusen tusen tusen takk. Turen gikk så lett som en lek, med all plass i verden for både stor og liten. Tror nesten vi har sluppet unna jetlag også siden vi holdt oss våkne til det ble natt igjen lokal tid. Så mye flaks på en gang burde ikke vært lovlig.

Tips: Kom tiiidlig på flyplassen, blunk så mye du kan med øyenvippene både stor og liten, og håp på det beste. Upgrade kan være noen tastetrykk unna.

SKÅBU

Jeg koser meg! Jeg trenger vel ikke forklare hvorfor. Påskeværet stråler, vi har akkurat kommet tilbake fra barne

skirenn, og jeg fikk dispensasjon til å gå verdens fineste morgentur på ski i morges mens mann og barn ordnet

frokostbordet, og begynte på lunsj forberedelser. Lykken er påskefri. Det er så deilig at vi faktisk blir èn dag ekstra.

80 tallet lever ennå for å si det sånn. Jakke og nikkers fra tidenes morgen. Skinn nikkersen er forøvrig godt i

gang i inngåingsstadiet. Den blir vel ikke helt perfekt slitt før om ganske så mange år, men da er vi i gang.

Hvordan går det med de mange små rundt omkring i hytteland? Vi MÅ investere i en pulk til neste år. Så

om det er noen som har gode tips på pulk fronten, merke, modell (?) tar jeg imot gode råd med stor takk!

Håper dere har latterlige fine fjelldager eller by dager der hvor dere er. Stor påskeklem fra meg.